Saturday, 15 December 2012
Minggu plg hectic
Picit2 pale sat.. siyes harini pale ak sakit sgt. mkn panadol pun tak jln.. ak rasa sbb tak ckup tidur 3 hari lepas sbb bz siapkan report suma and tests.. pulak td baru si mimi kasitau bende yg sensasi *ayat tak ble bla*. bertambah saket pale den.. heh.. takpelah, kan aku dah decide nak meneruskan pelayaran =)
Anyway, the hectic weeks are here T_T.. bende yg plg stress. heh. menempuhi minggu2 terakhir sem before final exam.time ni suma nak sumbat.. test, quiz, presentations, video bagai, assgments... Honestly ak bkn jenis yg pandai handle suma bende that datang terjelepuk sekli harung..pap~!
Dan plg tak best, tiem2 camni ak akan alami personality change.. di mana aku akan kurang bercakap.. and mcm tak nmpak org sgt.haha~ so, ak mintak maap ssgt kat kengkwn yg terasa.. siyes.. ak mmg tak dpt nak kawal.. aku lebih selesa jd LONE RANGER time2 camni.hoho..~ kepala ak penuh dgn apa aku nak bwat lepas ni.pastu, apa plak.. kira cam aku dah rancang schedule aku ahead of time. Ak pikir kte kenelah study kan klau nak dpt result bagus. klau x study mana lah kan~ =_='' so, kadang ak tak fhm nape kwn2 ak cam terkejut klau ak ckp mestilah kene hapal bende2 nih lau camtu cane nak jwb paper. haha. entahlah~ hehe.. and dorang ckp aku terlebih gigih... aku rs cam lawak je.. sbb ak bwat assgmnt pun byk last2 minute gak.. and ak tak bwat nota sgt cam org len.. slalu ak bc slides on lappy jak... tahla.. may be this is my style~~ *biha style..* hahahahaha
.sbb ak prasan, ble kte squeeze suma bende dlm satu masa.. mmg akan terjadi.. kte jd stress melampau. and hasil kerja pun cam hampas..kan... sbb tu ak taknak bende camtu.. walaupun ak ni taklah kategori ulat buku (untungla bleh ngaku).. tp ak masihlah ada hajat besar mahu dpt dekan kan dis sem. tahla.. bg aku... mcm tak penting suma2 tu. TAPI.. aku nak kasi something kat parents aku.. ak nak kasi dorang gembira. tu je yg ak mampu bwat dlm masa sekarang.. bwat dorang hepi.... sem satu ak dpt 3.37 jak... and mak aku x ckp pape.. tp aku cam dpt rasakan dia mahu ak dekan.. mcm bleh baca riak wajah dia tu..hehe.. so, ak rasa sedikit kuciwa la dlu sbb tak dpt dekan kan.=_=''..
well. this sem ak tataulah apa jadi.haha.; tempat baru, cabaran pun baru... semua bende baru. Culture shock tu mmg bykkkk sgt.. dr pelbagai aspek.... especially budaya toyol.. haha..siyes dasyat sgt=_='' ak pnah ngadu kt bebe.. dia ckp.. "Bi-chan..u just imagine the OUTSIDE world is filled w/ ppl that has so many colors"
Macam2 la.. takkan ak nak cter kot... Hopefully keimanan aku dikuatkan... Kwn ak pnah pesan.. "biha ko jgn stat bwat bende tak elok.... sbb skali bwat, pastu mesti nak bwat lagi.. and akhirnya jadi terbiasa"
Kata2 hikmat tuk harini..td ad sorang kwn ak share a video.. Dr. Maza kot.. about Allah is always here for us... tp klau kita merintih tu kte kene igt dah brape byk nikmat yg Dia dah beri.. bersyukurlah selalu dan jalankan kewajipan sebaiknya. =)
*****
p.s: tadi ak nmpak org post pic durian crepe kt fb..ahh.. siyes, tergoda weyh..T.T.. ak tak pnah mkn.tp teringin mahu cuba.haha~~ kt mlaka ni ak r cam pemes jek oh org jual=_=''
Tuesday, 11 December 2012
Ya Allah..aku hamba lalai...
1) result truk gila.
2) kene repeat paper..balik2 repeat .. padahal kwn2 bek korang suma steady jerr.
3) break dgn awek/bf..
4) Org yg korang sker buat dek jer bile korang ngorat/dia dah ada org len
5) byk sgt bende kene bwat in 1 time dgn assgmnents, test, reports, projects, presentation, finals yg nk dekat sdgkan byk lg yg korang tak faham psl subjects tu
6) kene berenti study
And byk la lg jenis kegagalan dlm kehidupan.. tu cth2 jerr~. actually kan, bila ak pkir balik.. time ak berenti dlu, ad sorang kwn aku ni pnah ckp kat kwn yg len .. "it's ok.. because she's biha.."
seriously.. time tu rasa mcm ada batu berat hempap atas kepala..tp bila my fren ckp cenggitu, then bwat ak terpikir blk.. Allah takkan kasi obstacles yg hambaNya tak dpt nak harungi.. So, ak tahu ak bleh handle suma bende2 ni. Nangis mmg, itu satu anugerah yg Allah kasi kan.. nangis lah tp jgn smpai MEMUDARATKAN.. bahkan scientific proved that cries make you feel better emotionally.
Cukuplah Allah bagiku.. selalu igt bende ni.. and kejarlah akhirat berbanding dunia. insyaAllah steady je hidup weyh. bayangkan, kat dunia ni idup average 60 tahun gitu.. tp.. akhirat?? FOREVERR~~ juta222 tahun etc.. and nikmatnya?? berganda-ganda lagi... So.. kadang aku siyes tak fhm nape kita duk sibuk2 terkejar-kejar dgn dunia..and akhirat tu dilepaskan.. cth 1... ada kelas pd waktu solat zuhur, then, student ni segan nak mntak izin kuar gi solat.. akhirnya, zhur itu berlalu pergi~~ shuuu~~
balasan.. hush.. api neraka.. gerun oh.. takat kene marah dgn lecturer klau kuar/ malu takut kekawan kata ko bajet alim.. awak.... solat tu WAJIB ok.. bukan nak bajet alim..
seolahnya, macam kalau ko taknak hantar assigmnt kat lecturer.. apehal sebok2 nak antar assgmnt kan.. camtu lah seolah-olah bila korang tak solat seolahnya macam kau pikir.."hello, bwat apa nak bz2 solat.ah...malas ahh~" bahkan solat ni lagilah... nauzubillah...
seriously.. wahai org2 yg tak solat.. tanyalah pada diri sendiri.. kalau awak mati sekejap saja lagi.. cth. 5 mnts lagi.. bayangkanla,,, kejap je..tak lama.. bayangkan kau masuk api neraka tu, kene bakar, smpai jadi abu,, pastu idup balik, pastu kene bakar balik.. pastu, time jalan kat titian sirat, bayangkan je la bwh tu cam ada larva.. and anda pula mmg sah tak bleh lepas.. komfem jatuh!~ itu belum masuk siksa kubur lgi.......
wahai org2 yg tak solat.. PAKSALAH diri anda.. jgnlah diikutkan/dilayan perasaan malas. igtlah balasan Allah terhadap org2 yg ingkar pd perintahNya adalah PASTI!~
Sekejap.. Mungkin awak lupa.. kenapa? sbb awak tak pernah nak sahut panggilan 5 kali sehari drpd-Nya.. awak tak pernah nak hadir majlis ilmu agama, awak tak pernah nak bukak Al-Quran and fahami maksud, awak tak pernah ada tefikir pasal akhirat..Awak langsung tiada usaha walaupun sekelumit utk muhasabah diri ... bahkan, awak TERlalu asyik dgn pementasan drama DUNIA.. everyday about dunia... no end~
Jadi, bagaimana mahu timbul hidayah dalam hati awak??? bagaimana??? hidayah tak dtg bergolek.tp pd siapa yg mencari... yakinlah dgn janji-Nya...
Kesimpulannya, jgn tunggu besok.. mulalah skarang!~ istiqamah mungkin cabaran, tetapi awak mesti yakin awak boleh. Jgn putus asa dan berdoa kepada-Nya.. Sesungguhnya pintu taubat sentiasa terbuka luas.. CUMA.. masa awak yg TERHAD..
Kawan2 dan org sekeliling hanya boleh becakap dan memberi nasihat.. tindakan.. keputusan, semua terletak pada awak... awak pilihlah.. nak yg buruk nak yg baik..Nak dunia, atau akhirat+dunia...nak masuk syurga, atau neraka.. nak ibubapa awk masuk neraka or nak ibubapa awak masuk syurga sbb tanggung dosa awak... tanpa alasan.. TANPA alasan.. alasan hanya membuatkan usaha awak GAGAL!
Awak, awak dah besar.. awak fikirlah sebaiknya..
=)
Friday, 16 November 2012
Azam tahun baru =D
For me, kematangan is something to do w/ how you look at things.. like.. I believe manusia tu fitrah dia sukakan bende yg baik. so, bebaru ni aku rasa cam looser klau buat jahat.. how to say.. cth, ble aku buang2 masa ker dgn bende tak faedah, or tak belajar, terlebih main, and byk gelak, and terlibat dgn bende2 langho... different from before.... I felt exceptionally annoyed and guilty if I DID ANY OF THOSE. takdela aku nak bajet aku ni matang~ haha.tp bila dah umur2 begini, aku cam dapat rasakan the way I think is kinda different.. kadang aku rs aku cam lambat matang sket dr kengkwn aku yg len.haha~
wutever~
Recently.. I met my old frens, they said I've SERIOUSLY changed alot =_=, like gettin thinner, or taller..=_=.. or may be cuz of my style?? ah~ .. honestly, I never care bout my appearance until I joined HM221 family~After that, I felt a bit conscious bout my style and fashion..ehem.. then I realised, I've changed.. not much, but lil by lil. yeah..and only ppl who have known me before can see that.. It make me feel good, cuz i think the change was for good.. I hope.insyaAllah =)
BUT.. that's NOT the MAIN point.. The most important thing.. the inner self of mine.personality, the way i talk, that has CHANGED.. Hmm.. I can't say it properly here, but somehow I think .."this way is cool, and calm.. Im so grateful that Allah had given me chance to change.." But, when u change, there's a price for that.. ppl come and go, and only special ppl and accepting u truly will remain with u.. =)
Today's funny story.. haha.. I dunno, may be cuz i LIKE TO BEfriend w/ ppl that are younger than me, somehow, i feel young too.*perasan jap*. so, we went for a muvi.. weird one.i rgretted it.=_=.. totally.. For the frst time i leave the hall w/ the unfinish muvi (i regret it cuz I shud've leave even lot earlier than 1st half.=_=)..oh well.. funny thing, the staffs tot we were under 18 =_=.. funny funny.. when they check aida's IC and even repeated our birthyear TWICE (Shock I guessed).. hahaha..
well. im not even surprised..cuz it happened to me before.. awet muda, biasalah kan.. HAHAHA..but aida's expression was EPIC... Some of my frens even being mistaken as PRIMARY STUDENTS..... the harsh reality xD
Azam tahun baru nih~!
1) 4.00
2) menghargai masa
3) kurangkan ketawa
4) bykkan membaca bende ILMIAH
5) meningkatkan penggunaan diri kepada masyarakat utk perkara yg baik2
6) kurangkan beban ibubapa...
7) menjaga solat (khusyuk, awal waktu, wudu lebih sempurna..)
8) bedah Al-Quran and amalkan ~
9) menjadi gadis yg lebih ayu luaran n dalaman.........*haha*
10) sentiasa memperbaiki hbgn dgn Allah terutamanya.
11) menjaga tutur kata, and hbgn dgn manusia.
12) Lebih berani, yakin, sensitive dgn keadaan sekeliling, and responsible.
Wednesday, 14 November 2012
Rasa bersalah...
X dpt tdor.. Ak rs cam dah bwat salah kt seseorng.. T_T.i dunno how to face him... Arghh. Rupanya ak ni pngecut gak.hahah.. Biarlah dia.. Phm2 sendirilah sy sdh decline offer anda..huhu.. (bkn spt ap yg anda fikir ye)
Also.. Lg sorang ni.. So annoying.. annoying kerana beliau x prnah nk mmbantu keadaan.tsk tsk tsk.. Ap yg dia tahu, bwat org jadi x betul.. Terkadang ble bc blk ap ak tls rs cam nak nyorok dlm almari laju2 =_=.Sapekah yg bertuah tu? Sesape je la yg terasa.haha
Lg sorang ni plak..cam sengal2 ubi.hehe... I dunno.. Its complikated oh.. Or mngkin sy tkut banana fruit 2 times.=_= *ttbe rs nk mkn pisang
Actually.. Ak plg tak suka kene marah.. Bebaru ni ak ad bwat salah kat grupmateku.. N kene tegur secara sinis..T_T.. And ak masih igt ekspresi dia walau 1week dah berlalu..waaa.. Ak patut mntak maaf..sbb mmg ak yg salah walau ap alsn sekalipun..t_t
Dahla..mls nk fikir bende yg merunsingkan. Baik ak study.haha. Untunglah klau bleh fokus..=_=hiks
P/s: walopun bdak tp ak ske pic ni.haha
Tuesday, 13 November 2012
Ppl changed...
Either fer good, or bad..
Im sorry that I leave..
Since 4 years back.. Ive been struggling..
The time has come...
Now or never..
Im sorry but I had fabulous time..
Ill treasure the memories remained..
Thank you Allah..
-NJ-
Friday, 9 November 2012
random update
بسم لله الرحمن الرحيم
Lama dah tak update blog.. Well.. takde pape yg interesting.. hehe..tipu2. =p..
Actually byk sgt bende yg berlaku.. hmm termasuklah aku dah selamat pergi and balik korea..hoho.. my 3rd house*__*~ ok.maka genaplah ali ke4 aku pi sana.. hmm~ how to say.. kadang bila org tnya, knapa ak pegi sana?? kenapa suka pegi sana? ap yg best sgt smpai aku suka balik2 nak pegi sana.. entahlah.. kadang aku rasa.. mungkin ni limitnya.. masud aku, mungkin ak patut stop pergi korea.. sbb kadang ak rasa.. aku pegi sana sbb perasaan dia macam .. hmm..is like hey, im back home again~ haha.tat kind of feeling ~___~.. weird right.. but itulah yg aku rs.. mcm bla abg aku kata dia teringin nak pegi oversea gak..ak slalu ckp..ala, negara sendiri jgk yg best oh.. pastu dia jwb.. ye lah. org yg dah byk kali fly mmg tak rasa ape dah.. time tu terdiam aku.. pastu abg aku tnya... pas ni, ko nak pegi mana plak.. aku diam... mmg aku suka sgt melancong..it's like...... shopping or make up to women.. macm tu lah aku rasa keperluan traveling tu kat aku... tp.. time abg ak tnya,, spontan ku ckp.may be nak kumpul duet.. motif?? aku pun tatau.. .. sbb ak rasa, klau byk duet, senang sket hidup kan.. kan??=_=..
selain tu.. sjak 2 menjak aku mcm minat dgn club/community/ volunteer thingies.. heh.. and kadang, mcm tersemangat lebih.cuma kekangan masa n transportation yg tak mengizinkan. hmm~
sbb aku rasa.. idup aku ni singkat sgt.. kat dunia.. bek kte gunakan diri kte sepenuhnya utk manfaat kat org lain.. drpd duk fikir masalah yg bukan2 and masa depan yg kabur2.. =_=.. and at the same time.. aku rasa satisfied by doing that.. maksud aku. i live fully to my present..
berbalik pada cter..na~~ itulah yg aku rasa about korea.. kan travel needs on maslow hierarchy tuh.. ..pada aku.. destinasi korea tu dh smpai tahap self-fulfilment level.. plg atas tuh..hmm.. ~sbb tu lah aku rasa mcm dah takde sbb aku nak gedik2 pi sana,, unless aku nak ulang blk pyramid maslow tu dr basic..haha.. in other words.. live there~ for good~...
Korea was awesome for me.. klau tak, takdelah aku smpai nak asik2 pergi sana.. org tanya, tak teringin ke ak nak pi negara china ke, indon ke,thai ke. etc.. entahla.. klau negara luar len yg aku nak pegi pun..may be mekah.. yeah..~~
klau tak, mesti korea.. sbb.. ak rasa, dia dah mcm rumah ke3 aku.haha~ everything gives me home feeling.. mmg org korea ni lain dr m'sia.. tp, tah~ ak mcm bleh terima korea lg dari jepun.hoho.~ kawen dgn org korea terus la biha senang.. haha.. tu yg kakmawar ckp.. untunglah klau jodoh org korea tu tetibe muncul dpn mata.=_=.
Uiks.. melalut dah ni.. nak tidur.. bisuk ad org nak belnja haku*_*~. hohohoho.. rezeki jgn dtolak.heh..
hmm.. and cam biasa.. aku slalu nak tekankan.. setakat ni, aku tak pernah nyesal dgn bende yg aku dha bwat.. either salah, or betul.. kadang aku sedar, kadang aku tak sedar, apa yg ptg, aku sentiasa belajar.. and try my best utk jadi a better person........
Bila pkir camni, aku rasa fikiran lapang snd sgt tenang.. =)
Saturday, 27 October 2012
You are what you think.
بسم لله الرحمن الرحيم
What's the point to be moody?
What's the point pitying at ourselves..
What's the point to be in pain when we can choose to be happy,
What's the point to agree with negative feelings when we have BRAIN?
I remembered someone told me,
Never underestimate the power of your brain..
Never take it lightly, use it well.
Hypnotise yourself into positive aura..
It doesn't matter what others said..
Why?? The majority is not always right..
Wrong is wrong, even all ppl are doing it..
Right is right, even only u are doing it..
Never choose to be ordinary,
Choose special or extraordinary
Dream big, aim big..
Even u can't achieve them..
At least u have achieve a lot..
Believe in Him,
Keep your faith right,
He always know what best for you.
-NJ-
